Veelgestelde vragen

De FAQ voor elke huurder

 

Veelgestelde vragen

Heeft de WOZ-waarde van mijn woning invloed op de huurprijs? 

Ja, want de maximale huur die Portaal kan vragen voor je huurwoning, is afhankelijk van het aantal huurpunten. De WOZ-waarde is één van de factoren die hierin worden meegenomen. Bereken hier zelf het aantal huurpunten op basis van de WOZ-waarde van je woning.  

Heeft de energieprestatie van mijn woning invloed op de huurprijs? 

Ja, de energieprestatie telt mee in het puntenaantal van een zelfstandige huurwoning. Deze huurpunten bepalen de maximale huurprijs van je woning. De energieprestatie kan worden berekend op basis van de Energie-Index, het energielabel en het bouwjaar van je huurwoning. Lees op de website van de Rijksoverheid alles over de energieprestatie van je woning en bereken het aantal huurpunten van jouw woning op basis van de energieprestatie.  

Wat is het verschil tussen de Energie-Index en het energielabel? 

De Energie-Index wordt bepaald door ongeveer 150 kenmerken van de woning. Het geeft details over hoe energiezuinig een woning is. En hoe je jouw woning nog energiezuiniger kunt maken. Het energielabel baseert zich op 10 kenmerken van de woning. Het geeft alleen een eerste indruk van de energiezuinigheid. Meer weten? Lees op de website van de Rijksoverheid meer over de energie-index. Op de website Zoek uw energielabel vind je snel en eenvoudig welk energielabel je huurwoning heeft.  

Wat is de maximale huurprijs van mijn zelfstandige woning? 

Niemand wil teveel huur betalen. Daarom kan het de moeite waard zijn om zelf de maximale huurprijs van je huurwoning te checken. De maximale huurprijs wordt bepaald door het aantal huurpunten van je huurwoning.  

Met de online huurprijscheck van de Huurcommissie kun je zelf het puntenaantal en de maximale huurprijs van een zelfstandige woning uitrekenen. Je berekent het puntenaantal aan de hand van vragen over oppervlakte, voorzieningen, verwarming en meer. Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie hierover.  

Waar kan ik een scheve stoeptegel, lantaarnpaal of kapot bushokje melden? 

Ligt er een stoeptegel scheef? Is er een boom omgewaaid? Geef jouw melding of klacht over openbare ruimte door aan gemeente Arnhem 

Hoe regel ik aanpassingen in huis, waaronder WMO-voorzieningen? 

Iedereen moet mee kunnen doen aan de maatschappij en zo zelfstandig mogelijk kunnen leven. Als dat niet lukt, kan de gemeente je helpen.  

Er zijn diverse soorten zorg waar de gemeente verantwoordelijk voor is, zoals woningaanpassingen, hulpmiddelen zoals een traplift, zorgen dat je zelfstandig kunt blijven wonen en ervoor zorgen dat je andere mensen kunt blijven ontmoeten en mee kunt blijven doen, zoals dagbesteding en dagopvang.

De gemeente werkt met acht wijkteams om zorg en ondersteuning dicht bij huis te organiseren. De deskundige coaches van het wijkteam bekijken samen met jou welke zorg je nodig hebt en hoe dit het beste georganiseerd kan worden. Kijk voor meer informatie op www.wijkteamsarnhem.nl. 

Hoe zeg ik de huur op? 

Huurders en verhuurders moeten zich aan bepaalde regels houden. Op deze website van de Rijksoverheid vind je alle regels betreffende het opzeggen van de huur en informatie over de opzegtermijn. 

Heb ik recht op een sociale huurwoning? 

Op deze pagina van de Rijksoverheid staat duidelijk uitgelegd hoe je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning.  

Hoeveel huurtoeslag kan ik krijgen? 

Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Als je een woning huurt, heb je misschien recht op huurtoeslag. Hoe hoog de toeslag is, hangt af van de huurprijs, het inkomen, je leeftijd en je woonsituatie. Kijk op de website van de Belastingdienst voor meer informatie en om huurtoeslag aan te vragen.  

Waar kan ik onafhankelijk en individueel advies geven? 

Voor individuele huurders is ‘De Huurdersbalie’ het aanspreekpunt voor advies op het gebied van huren en wonen. Van maandag tot en met donderdag kunnen huurders terecht bij het spreekuur van De Huurdersbalie. Er is spreekuur in Arnhem-Noord en in Arnhem-Zuid. 

Wil je meer weten over wat Het Huurdershuis voor individuele huurders kan betekenen?Ga dan naar: www.huurdersbalie.nlof bel met De Huurdersbalie: 06 – 54 97 63 80. BIj geen gehoor kun je een boodschap inspreken op de voicemail, je wordt dan zo spoedig mogelijk teruggebeld. De Huurdersbalie is open op maandag en woensdag tussen 9.00 en 12.00 uur en op dinsdag en donderdag tussen 13.00 en 16.00 uur. 

Waar kan ik terecht voor reparaties of onderhoud van mijn huurwoning?  

Sommige klusjes in huis kun je vaak met gemak zelf oplossen, maar andere niet. Bijvoorbeeld als er iets mis is met de beglazing, de riolering of de verwarming van je woning. Neem dan contact op met Portaal.  

Op de website van Portaalstaat staat wat je kunt doen als het gaat om reparatiesonderhoudoverlast en leefbaarheid in je directe woonomgeving. Heb je hier nog vragen over, dan kun je contact opnemen met Portaal. Dat kan zelfs met een simpel WhatsApp-berichtje.